Reforma sa nedá urobiť bez navýšenia zdrojov

Zaskočilo ho, že peniaze do športu sa nezvyšujú už viac ako desať rokov. Slávnostný výkop na národnom futbalovom štadióne ešte počas svojej funkcie nepovažuje za reálny. Za úspech by považoval nový zákon podporovaný športovcami a trvalý a udržateľný spôsob navýšenia zdrojov do športu. Minister školstva, vedy, výskumu a športu Peter Pellegrini.

paragraf

Na poste ministra školstva ste už niekoľko mesiacov. Prekvapilo vás niečo na stave slovenského športu? Pozitívne alebo negatívne?
„Šport sa pohybuje v zabehaných koľajach už niekoľko rokov. Negatívne ma prekvapilo, že rozpočet na šport stagnuje už viac ako desať rokov. Taký dlhý čas sa nezasiahlo do výšky rozpočtu, ktorý ročne venujeme na šport. Milo prekvapený som úrovňou – až na malé výnimky – zväzov, relatívne dobre organizovaných a s jasným názorom. Na stretnutí s predstaviteľmi dvanástich najvýznamnejších športových zväzov sa ukázalo, že aj podľa nich dozrel čas na nový zákon o športe a o novom spôsobe financovania športu. Na stretnutí sme si povedali, že ministerstvo oficiálne preberá štafetu od pracovnej skupiny, ktorá na novom zákone o športe pracuje už rok. Spustili sme nielen anketu o problémoch športu s laickou aj odbornou verejnosťou, ale definitívne sme zobrali za svoju prioritu nový zákon o športe a nový spôsob jeho financovania.“

Znamená to, že začínate od začiatku alebo nadväzujete na doterajšie výsledky pracovnej skupiny? Kto vlastne ten zákon bude pripravovať?

„Budeme nadväzovať na to, čo už je urobené. Teraz prišiel čas, aby sme napísali prvý základ paragrafového znenia. Bude to už pripravovať samotné ministerstvo, ktoré bude využívať aj externých odborníkov, ale nemôžeme zodpovednosť za znenie zákona nechať na pracovnú skupinu. Musí to robiť samotný úrad ministerstva, samotná sekcia a odbor legislatívy, ale za intenzívnej spolupráce externých skupín. Naďalej ostáva fungovať celá veľká rámcová pracovná skupina, ale koordinácia už bude na sekcii športu a mne osobne, pretože to považujeme za jednu z top priorít rezortu. Nezačíname odznova, ale zásadne sme sa zhodli, že zákon by mal tvoriť len základný rámec, aby sa dalo operatívne reagovať na potreby športu a nemuseli by sme zakaždým pri nejakej zmene športu absolvovať parlamentnú tortúru. To je samotná požiadavka športovcov a športových zväzov, aby zákon nepopisoval každú jednu udalosť, lebo tak sa legislatíva dnes už nemá robiť.“

Čiže pôvodnú predstavu pracovnej skupiny o kódexovom zákone, ktorý pokryje celú oblasť športu, ste zamietli?
Nezamietli sme to, ale sme sa na tom dohodli s pracovnou skupinou, že to bude zákon o športe, ktorý bude definovať aj postavenie ministerstva, zväzov, jednotlivých klubov, kde budeme hovoriť o narábaní s verejnými prostriedkami… Chceme urobiť poriadok, mať jednotné pôsobenie, jasné pravidlá, aby nevznikali pochybnosti, či nejaká schôdza bola zvolaná zákonne, alebo nezákonne, či stanovy v jednom zväze sú také a onaké… Bude to zákon, ktorý nebude hovoriť len o financovaní, ale celkovo o tom, aká je úloha štátu, aká je úloha samosprávy, zväzov a klubov. Paralelne chceme hovoriť v zákone o práci s mládežou, pretože nosná časť tejto úpravy musí hovoriť o tom, ako značná časť z prostriedkov štátu bude slúžiť práve na podporu mládeže. Naším cieľom musí byť, aby sa talentované dieťa dostalo k športu bez ohľadu na to, v akej sociálnej situácii sa nachádza, aby sme neprichádzali o talenty len preto, že ich rodičia nemajú prostriedky, aby mu mohli zaplatiť výstroj a podobne. Poviem to natvrdo, my ako štát tu nie sme na to, aby sme pomáhali financovať niekoľkotisícový plat profesionálneho športovca niekde v lige, ale tie prostriedky musia končiť v práci s mládežou.“

Euro_coins_and_banknotes

Spomínali ste aj nový spôsob financovania športu. Máte jasnejšiu predstavu?
„Uvažujeme napríklad o koncentrovaní zdrojov, z ktorých sa dnes šport financuje. My však musíme tieto zdroje aj navýšiť. Reforma športu bez toho, aby sme navýšili aj zdroje, bude len presýpaním peňazí z jednej kôpky na druhú. Dokonca by sme tým mohli ublížiť aj zväzom, ktoré dnes majú málo a potom by mohli mať ešte menejna úkor tých, ktorí by chceli mať ešte viac a to nemôže takto fungovať.“

Keď hovoríte o koncentrácii finančných zdrojov do jedného centra, znamená to, že rokujete s ministrami obrany a vnútra, aby sa milióny, ktoré idú ročne do ich rezortov, skoncentrovali pod ministerstvo školstva?
Momentálne sa rokovania nevedú, ale v krátkom čase sa začnú. Musíme si položiť otázku, či táto malá krajina môže mať takéto tri strediská, kde ministerstvo školstva financuje národné športové centrum, obrana má Duklu a vnútro má športový klub polície.“

Niektorí športovci sú financovaní z rozličných zdrojov a je v tom malý prehľad.
Áno, je v tom malý prehľad a niekedy zistíme, že športovec, o ktorom si myslíme, ako málo dostáva, dostáva síce málo priamo z rozpočtu ministerstva školstva, ale ešte mu niečo dodala Dukla, niečo samospráva, niečo získal z olympijského výboru a nakoniec…“

A v novembri musí ísť na „Nový Zéland“, aby to minul…“
„Je to neprehľadný systém, z akých rôznych zdrojov idú prostriedky. Preto máme mandát, aby sme sa snažili finančné zdroje koncentrovať, aby sme reálne videli minimálne z úrovne štátu, koľko peňazí skutočne do športu ide. Pretože je ich oveľa viac ako 30-40 miliónov eur. Ide nám o centralizáciu zdrojov a o ich navýšenie.“

Meníte niečo na kľúči, ktorý sa zaviedol pred niekoľkými rokmi, kde sú kritériami popularita, masovosť a úspešnosť?

Budeme ho musieť ešte vyladiť, lebo vzorec by mal presnejšie reagovať a vyrovnávať rôzne odchýlky v úspešnosti športov počas krátkeho obdobia. Prioritné je modifikovať vzorec tak, aby bol spravodlivý, aby sme neublížili malým športovým zväzom, ktoré vedia výrazne propagovať Slovensko na úrovni majstrovstiev sveta či Európy, alebo aj olympiád.“

minister školstva Peter Pellegrini , foto SITA/JÁN SOVÁK

minister školstva Peter Pellegrini , foto SITA/JÁN SOVÁK

Budete zvažovať aj finančnú náročnosť športov, ktorá sa spomína aj v ankete?
Musíme. Napríklad minule som bol skontrolovať prípravu zimnej univerziády v Osrblí a dnes puška, s ktorou trénujú mladí biatlonisti a biatlonistky, stojí okolo 1000 eur. Musíme mať zdroje na to, aby sme zväzom umožnili kúpiť techniku, lebo talentom zo zložitej finančnej situácie ťažko môžu rodičia kúpiť takú pušku. Musíme prijať aj iné opatrenia na investičné zabezpečenie športovej reprezentácie a budovanie infraštruktúry. Ak by sme nemali tieto dodatočné zdroje, nemohli by sme ani rýchlostným kanoistom, ktorí dosiahli v tomto roku parádne úspechy, prispieť na provizórne začatie budovania areálu na Veľkom Zemníku pri Jarovciach, kde máme veľkú kilometrovú dráhu, ktorá by mohla naozaj spĺňať všetky parametre.“

Hovoríte o 3,5 milióna eur na budúci rok, ale to sú jednorazové zdroje. Neuvažujete aj o nejakých systémových opatreniach, ktoré by zvýšili príjmy financií do vášho rezortu? Iks rokov sa rozpráva o vyššom príjme peňazí zo stávkovania. Pracovná skupina uvažovala aj o zavedení dodatočnej dane na športové potreby a športové prostriedky, o asignácii dane, zrušení dane z nehnuteľností pod športovými objektmi… Na budúci rok máte 3,5 milióna eur, ale prečo neurobiť niečo systémové?
„Musí v tom platiť kontinuita, lebo rozpočet športu nemôže kolísať. Toto rozhodnutie platí pre budúci rok, lebo rozpočet je už hotový, budeme však musieť navyšovať zdroje. Garantujem, že rozpočet na rok 2016 nemôže klesnúť pod rozpočet v roku 2015, aj keby na to neboli vytvorené dodatočné zdroje. Rozpočet musíme zostaviť tak, aby suma 23,7 milióna eur pre športové zväzy zostala zachovaná. Zatiaľ sme síce nerokovali s ministerstvom financií, ale istý priestor na navýšenie zdrojov vidíme v stávkových kanceláriách a v sponzoringu športu. To však budeme musieť ošetriť z daňového hľadiska, aby športový sponzoring nemohol byť zneužívaný na optimalizáciu daňového základu firiem, ako to bývalo v minulosti.“

Ak do toho zavediete transparentnosť…
„Musíme systém urobiť čo najtransparentnejší, aby aj ľudia z ministerstva financií videli, že bude čo najmenej zneužiteľný. Tak sa otvorí dobrý priestor na presadenie zmien. Zatiaľ vidíme najmä dva spôsoby – prvým je legálny prísun súkromných prostriedkov do športu a to tak daňovo motivačne, aby firmy mali záujem. Zároveň treba hľadať dodatočné finančné zdroje, lebo som presvedčený, že reforma podpory športu sa nedá urobiť bez navýšenia zdrojov. Musí to byť v súlade – nový zákon a dodatočné zdroje. Vtedy budeme úspešní.“

Skúsenosť športovcov s ministrami financií je tá, že akýkoľvek minister je ochotný dať športovcom peniaze zo stávkovania, ale o tú istú sumu im skráti rozpočet. Cash peňazí zo stávkovania sa nechce vzdať žiadny minister financií. Máte teraz šancu to zmeniť?

„Chcel by som dosiahnuť stav, kde by sme okrem navýšenia zdrojov o 3,5 milióna eur našli dodatočné zdroje. Možno nejaký špeciálny odvod na šport, ktorým by mohli byť zaťažené stávkové kancelárie, a ten by išiel priamo do rozpočtu ministerstva školstva bez jeho krátenia. Nemôže to fungovať tak, že ak niekde nájdeme dodatočné zdroje, tak tie, ktoré máme, budú znížené. Potrebujeme vyšší rozpočet a mal by byť garantovaný na niekoľko rokov dopredu, aby aj športové zväzy vedeli na základe známeho vzorca predvídať svoj rozpočet na istý čas. Súčasne aj podľa nedávneho vyhlásenia OSN treba zachovať čo najväčšiu autonómnosť športu od politiky – čo môžeme garantovať jasným financovaním a jasnou legislatívnou úpravou. Šport nemôže byť ovplyvňovaný politickými cyklami a názormi každého nového ministra.“

2014-06-01 13.25.26

Anketa o hlavných problémoch športu vyzerá ako inšpirujúci projekt, nie vždy sa totiž autori zákona pýtajú na názor ľudí, ktorých sa zákon týka. Jej ukončenie ste posunuli pre veľký záujem športovej obce. Aké budú legislatívne dôsledky zisťovania týchto názorov, aby to nebola len anketa pre anketu?
„Výsledky ankety zverejníme. Rozhodovať sa budeme aj podľa toho, koľko účastníkov ankety podporuje konkrétne riešenie problému. Pracovná skupina možno nebude všetky návrhy akceptovať, ak nebudú v súlade s filozofiou zákona, ale pokiaľ sa 80 percent respondentov rozhodne pre nejaké riešenie, tak sa tým budeme zaoberať. Doteraz máme 4000 odpovedí. Výsledky ankety poskytneme aj médiám. Zdá sa, že gro odpovedí schvaľuje nový zákon.“

Vnútri športovej obce je viacero dlhodobých sporov – malé zväzy na rozdiel od veľkých asi nebudú natoľko podporovať kritérium masovosti pri delení financií, veľké zasa budú podporovať členstvo, úspešné zasa kritérium medailí. Ako toto chcete riešiť?
„Je to problém, preto chcem, aby aj malé zväzy dostávali naďalej prinajmenej to, čo doteraz. Nechcem posilniť silné zväzy na úkor menších, ale zachovať ich status a posilniť tie zväzy, ktorým z nového rozpočtu vyjde viac. Je to aj vec dodatočných zdrojov.“

Predpokladajme, že v roku 2016 ešte budete na tomto poste. Čo by ste považovali za svoj úspech pri hodnotení pred parlamentnými voľbami?

„Ak prijmeme a do života uvedieme nový zákon, ktorý bude podporovať väčšina športovcov a ak sa mi zároveň podarí nájsť trvalý a udržateľný spôsob navýšenia zdrojov do športu. Ak by sa ešte podarilo v niektorých mestách zrekonštruovať športovú infraštruktúru, futbalové a hokejové štadióny, športové haly, tak budem môcť vyjadriť spokojnosť. Ale to by mali skôr povedať športovci.“

Slávnostný výkop na národnom futbalovom štadióne to teda asi nebude.
„Teraz už asi nie.“

DODATOČNÉ ZDROJE

„Konečne po niekoľkých rokoch dôjde k výraznejšiemu zvýšeniu financií, čiže na budúci rok budeme rozdeľovať čisto na odvetvia 23,7 milióna eur. Toto navýšenie nepôjde na úkor iných zdrojov, napríklad prípravy vybraných športovcov alebo odmien pre tých najúspešnejších športovcov. Tieto zdroje sa nekrátia. Budú to nové dodatočné zdroje, ktoré vzniknú napríklad z predaja nepotrebného majetku. Aj rezort školstva vlastní v Bratislave viacero budov. Suma za ich predaj by mala slúžiť na posilnenie budovania kapacity materských škôl, časť by sme chceli použiť na odstraňovanie havarijného stavu v školách a 3,5 milióna eur by som rád vyčlenil na šport. Takúto sumu som dnes podpísal. Pevne verím, že to pomôže zväzom, ktoré dostávajú malú sumu, a väčšie zväzy, ktoré sa starajú o väčší počet detí a mládeže, dostanú dodatočné zdroje. Potrebujeme ten systém čo najviac zautomatizovať a postupne zmenšovať zoznam položiek, kde rozhoduje ministerstvo, a prostriedky presúvať ďalej do navyšovania konkrétneho športového odvetvia a rozdeľovania podľa určitého kľúča,“ vraví minister Pellegrini.

HLAVNÁ OSOBA SURMAJOVÁ

Kto je dnes tým styčným dôstojníkom na ministerstve po presune prípravy zákona od pracovnej skupiny na ministerstvo? „Všetci sa naďalej budú môcť kontaktovať  s pracovnou skupinou, ktorej vklad bude základom nového zákona. S Petrom Sepešim a Jaroslavom Rybánskym a našou sekciou, kde k pánu riaditeľovi sekcie športu Ladislavovi Čambalovi bude priradená aj kolegyňa z legislatívy Žaneta Surmajová, ktorá sa bude venovať len tomuto zákonu. Budeme ju využívať na to, k čomu má najbližšie. Pani Surmajová by mala byť tou hlavnou osobou, ktorá bude nový zákon koordinovať paragraf po paragrafe.“ 

RÓBERT KOTIAN, denník Šport

20 Nov 2014Správy