V Prahe stavajú model kanála pre Rio 2016

V budovách pražského Českého vysokého učenia technického (ČVUT) vznikol model slalomového kanála pre olympijské hry v Riu. Model postavili v spolupráci vysokoškolských profesorov, zahraničných architektov a študentov ČVUT. Výzkum rozhodol o tvare koryta, brehov a rozvrhnutia prekážok. Stavba modelu konzultovali aj so športovcami, ktorí síce dokonale nepoznajú fyzikálne zákony, ale zato dobre vedia, aká vlna a valec by boli pre vodný slalom najlepšie.

P1030316

Kanál pre Rio 2016 nie je prvý mode, ktorý vznikol v laboratóriách budovy ČVUT. Vystriedal tu totiž model budúcej slalomovej dráhyv Aucklande. „Na stavbu modelu pre Rio jsme mali len tri týždne , ale nakoniec sme to stihli,“ hovorí Jaroslav Pollert mladší, český kanoista a vedúci projektu. Zvláštnosťou tohto kanálu je, že je rovný a nie do zákruty, ako je to pri väčšine kanálov poháňaných vodným čerpadlom. Podľa Pollerta je to pre malé priestory, ktoré na stavbu vyhradili.

Výstavba kanálu v Riu by sa mala začať už na budúci mesiac a predpokladane by mala trvať pol roka. „Ale poznáte Brazílčanov, raz majú karneval, inokedy zasa futbal. Ťažko povedať, kedy bude kanál naozaj stáť,” dodáva Pollert.

P1030318

Samotný model dráhy je postavený v mierke 1:13 a skladá sa z hlavného súťažného kanálu a druhého menšieho, určeného na tréning. „Kanál jsme zmenšovali a zmenšovali, dokým sa nám nevošiel do laboratória,“ vysvetľuje Pollert spôsob, akým prišli na vhodnú mierku. Reálny súťažný kanál má merať 250 metrov a prietok vody by mal byť 12 m³/s. Plánované prevýšenie je zatiaľ 4,5 m, hodnoty se ale podľa staviteľov môžu v reálnom projekte ešte trochu odlišovať.

P1030328

„Snažili sme sa, aby to nebolo nudné,“ tvrdí Pollert. Podľa vlastných slov je nudná symetria rovného kanálu narušená rozostavením prekážok, aby voda viac prúdila zo strany na stranu. “Na olympijských hrách v Pekingu ich tam dávali za pochodu, takže vodu neustále zastavovali a púštali. Zatiaľ, čo v tomto prípade sa to hlavné odohrá tu na pôde ČVUT a na mieste sa to bude už len doľaďovať. Až 90 percent prekážok zostane v reáli tak, ako sú tu,” myslí si Jaroslav Pollert starší, bývalý predseda Českého kanoistického zväzu, ktorý je konzultant výskumu. Rozvrhnutie prekážok v predstihu v koryte by malo stavbu značne urýchliť.

ZDROJ: Zuzana Trojáková + luc
FOTO: kanoemedia.cz

27 Jun 2014Správy